U sastavu organa civilne zaštite na svim nivoima, predviđeno je formiranje i funkcionisanje operativnih centara CZ u skladu sa Pravilnikom o organizovanju i funkcionisanju operativnih centara CZ na području Federacije BiH.
Poslovi općinskog operativnog centra CZ, a koji je organizovan u sastavu Službe civilne zaštite, obuhvataju prikupljanje, obradu i distribuciju podataka o svim prirodnim i drugim nesrećama na području općine, te pravovremeno izvještavanje nadležnih organa i uzbunjivanje stanovništva o predstojećoj ili nastaloj opasnosti.
Operativni centar CZ prenosi saopćenja javnim medijima sa područja općine o podacima koji se odnose na prirodne i druge nesreće kojima raspolaže. Takođe, ostvaruje stalni kontakt sa operativnim centrima CZ susjednih općina i sa Kantonalnim operativnim centrom CZ u vezi međusobnog dostavljanja potrebnih podataka i informacija o prirodnim i drugim nesrećama.
Operativni centar CZ Općine Vogošća organizovan je na 8-satno radno vrijeme na način da radnim danima ima jednog uposlenog operativca u Službi civilne zaštite od 07,30 – 16,00 sati.
U situacijama proglašenja stanja prirodne i druge nesreće, odnosno u akcijama zaštite i spašavanja, pored stručnog savjetnika za poslove operativnog centra predviđena su još četiri uposlenika Općine Vogošća koji rade u smjenama tako da operativni centar funkcioniše neprekidno 24 sata.
Putem Operativnog centra CZ Općine Vogošća uspostavljena je radio veza sa svim formiranim prioritetnim službama CZ, a telefonska veza sa štabovima CZ po mjesnim zajednicama, formiranim službama zaštite i spašavanja, kao i pravnim licima i udruženjima građana od interesa za zaštitu i spašavanje.
Operativno funkcionisanje sistema zasniva se na poduzimanju mjera, postupaka i zadataka pri odgovoru na pojave opasnosti i rizika od nastajanja prirodne ili druge nesreće, odnosno odgovor na mogućnost nastanka općih i specifičnih posljedica od tih nesreća. Taj odgovor se može dati samo ako se raspoalaže pravim i potpunim podacima i informacijama o tim fenomenima. Podaci i informacije služe ovlaštenim organima vlasti, prije svega organima civilne zaštite za planiranje i provođenje mjera i aktivnosti sprečavanja nastanka nesreća, odnosno spašavanju života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja i materijalnih dobara.
Operativni centri prikupljaju i dostavljaju podatke ovlaštenim organima vlasti i to:
- sve vrste podataka i činjenica koje se odnose na pojave i opasnosti koje mogu dovesti do nastanka prirodne ili druge nesreće,
- sve podatke koji se odnose na posljedice koje su nastale po ljude i materijalna dobra od djelovanja prirodne ili druge nesreće,
- da prikupljaju sve podatke o mjerama i aktivnostima koje se poduzimaju na otklanjanju nastalih posljedica na području koje je pogođeno prirodnom ili drugom nesrećom.
Operativni centar aktivira se na sljedeće načine:
- Naredbom Općinskog štaba civilne zaštite u pismenoj formi.
- U slučaju kada nije moguće sazvati Općinski štab, a postoji evidentna potreba, Operativni centar se aktivira Naredbom Komandanta ili Načelnika Općinskog štaba civilne zaštite u pismenoj formi.
- Naredbom Kantonalne uprave za civilnu zaštitu u pismenoj formi i
- Naredbom Federalne uprave za civilnu zaštitu u pismenoj formi.
Aktiviranje se vrši dostavom pismenog poziva licima raspoređenim u Operativni centar, putem kurira. Aktiviranje se može izvršiti i na druge načine o čemu odlučuje Općinski štab na svojoj sjednici. Aktiviranje iz tačke 3. i 4. se može izvršiti putem kurira ili putem elektronske pošte. Zborno mjesto su službene prostorije Operativnog centra.
NAČIN PRIKUPLJANJA PODATAKA
- U fazi preventivnog djelovanja (osmočasovno radno vrijeme):
- prikupljannje informacija od redovnih, zakonom propisanih davaoca informacija,
- praćenje pisane štampe,
- praćenje radio i televizije,
- putem posebnog broja 121.
Podaci se obrađuju i dostavljaju Službi civilne zaštite i Operativnom centru kantonalne uprave civilne zaštite. Informacija se može proslijediti i drugim Općinskim službama ukoliko se odnosi na njihove nadležnosti. Sve informacije se registruju i pohranjuju u pisanoj i elektronskoj formi u arhivi operativnog centra.
- U fazi proglašenja nesreće i u fazi otklanjanja posljedica:
- prikupljanjem informacija od redovnih davaoca informacija,
- rukovodilaca Službi zaštite i spašavanja,
- povjerenika,
- članova Općinskog štaba,
- članova Mjesnih štabova,
- građana,
- praćenjem pisane štampe, radio i televizije,
- putem posebnog broja 121 i
- svih drugih davaoca informacija.
Sve informacije se u Operativni centar dostavljaju u pisanoj formi ili putem sredstava veze ili direktnim kontaktom u prostorijama Operativnog centra.
Svaki davalac informacija dužan je sve informacije o nastanku opasnosti ili nastanku neke prirodne ili druge nesreće na osnovu Pravilnika, dostaviti nadležnom operativnom centru CZ u rokovima koji su utvrđeni Pravilnikom.
Informacije koje se operativnom centru CZ dostavljaju odmah, a najkasnije za prva četiri sata od nastanka prirodne ili druge nesreće obavezno treba da sadržava naročito sljedeće podatke, i to:
- vrsta prirodne ili druge nesreće (naziv nesreće),
- vrijeme nastanka nesreće,
- područje na kojem se pojavila nesreća (naseljena ili nenaseljena mjesta),
- uzrok nastanka nesreće,
- posljedice koje se odnose na ljudske žrtve (orjentacioni broj poginulih, teže i lakše povrijeđenih ili nestalih),
- posljedice nastale na materijalnim dobrima (stambenim, komunalnim, privrednim i infrastrukturnim objektima),
- poduzete mjere na zaštiti i spašavanju ugroženih i nastradalih ljudi i materijalnih dobara,
- potrebna pomoć u snagama i sredstvima civilne zaštite, za koje se zna da općina ne posjeduje i
- druge podatke sa kojima raspolaže davalac informacije.
Operativni centar prikuplja i obrađuje podatke o svim vidovima opasnosti, vrši uzbunjivanje i upozoravanje građana, prenosi naređenja nadležnog štaba civilne zaštite, oglašava prestanak opasnosti, priprema i šalje izvještaje o preduzetim mjerama, provedenoj mobilizaciji i drugim mjerama i aktivnostima nadležnim organima vlasti, kao i Operativnom centru CZ Kantona Sarajevo, odnosno Operativnom centru CZ Federacije BiH.
Operativni centar prikuplja i obrađuje podatke o svim vidovima opasnosti i nesrećama putem organa, službi i pravnih lica koji su povezani sa operativnim centrom (PS Vogošća, OJ Dom zdravlja Vogošća, Profesionalna vatrogasna jedinica KS – ispostava Vogošća, Gorska služba spašavanja, radio klub Vogošća, VD „Vogošća”, „Elektrodistribucija” Sarajevo, „BH Telekom” Sarajevo, KJKP „Vodovod i kanalizacija” Sarajevo, „Sarajevogas” Sarajevo, 8 mjesnih zajednica i pojedina pravna lica).
Operativni centar informacije prikuplja i putem stalnog praćenja redovnih informativnih programa, putem radija, interneta i TV-a koji se nalaze u operativnom centru.
Kad operativni centar primi informaciju, dežurni operativac u centru primljenu informaciju obrađuje tako da prvo provjerava njenu vjerodostojnost i aktuelnost u kontaktu sa davaocem informacije, a nakon toga preduzima sljedeće radnje:
- Informacije koje se odnose na redovne i vanredne izvještaje odmah po prijemu, bez obrade, prosljeđuje organu ili pojedincu na koga je izvještaj označen (adresiran);
- Ostale informacije koje se ne odnose na redovne i vanredne izvještaje prije dostavljanja nadležnom organu moraju se obraditi.
Obrada informacije podrazumijeva postupak u kojem dežurni operativac treba tačno i precizno da sazna kojim organima uprave ili drugim organima treba dostaviti informaciju. Utvrđivanje te činjenice vrši se tako što se, na osnovu podataka o prirodnoj ili drugoj nesreći na koju se informacija odnosi, vrši uvid u propis kojim je utvrđen djelokrug organa uprave i drugih organa i tako saznaje koji su organi nadležni za prijem informacije.
Ako je došlo do proglašenja prirodne ili druge nesreće izvještaji o stanju na području općine Vogošća dostavljaju se Općinskom načelniku i rukovodiocu Službe civilne zaštite.
Izvještavanje građana o opasnostima provodi se putem radio i TV stanica, razglasnim stanicama i drugim pogodnim akustičnim sredstvima, a osobe težeg zdravstvenog stanja i neposredno na kućnim adresama putem pripadnika mjesnih štabova CZ i telefonskim putem. Na području općine Vogošća je instalirana 1 pneumatska sirena u urbanom dijelu Vogošće, ulica Jošanička, i služi za prijenos zvuka.
Imajući u vidu značaj i ulogu brzog prenosa informacija putem ovog centra, kao i olakšano rukovođenje akcijama zaštite i spašavanja, neophodno je stalno unapređenje rada ovog centra kroz opremanje istog i obuku uposlenika.